روستای چرمه

روستای زیبای من

روستای زیبای من

روستای چرمه

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
چرمه روستاییست تاریخی درفاصله‌ی 14 کیلومتری شمال شرقی شهرستان سرایان که آغوش برمردمان خویش گشوده است.
وما این وبلاگ را برای بهتر شناخته شدن روستا به ثبت رساندیم وامیدواریم لحظاتی که در وبلاگ ما به سرمی‌برید،از مطالب این وبلاگ نهایت استفاده راببرید.(شما میتوانید با نظرهای خوب خود ما رادر کامل تر شدن مطالب این وبلاگ همیاری کنید) باتشکر

بایگانی

شغل مردم روستا

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ


قالیچه بافی

نیز ازدیگر صنایع دستی روستا که علاوه برتامین نیازمندی خانواده اکثرا کمک بزرگی برای امرار معاش خانواده نیز بوده است  کلیه مراخل این صنعت نیز از قبیل تیه نخ پنبه لرای تارهای قالی و پشم وکرک برای پود آن از چیدن تا ریسندگی و رنگرزی نیز در خانواده وبعضا توسط یکنفر ( مادر خانواده ) انحام میشده است کار گاه های قالیچه بافی هنوزهم در بعضی از خانه ها موجود وفعال هستند.

پارچه بافی

تقریبا این کار در تمامی خانواده ها انجام و علاوه بر تامین  نیاز خانواده علاوه بر لباس سایر ملزومات پارچه ای ازقبیل لنگ،چادرشب، قدیفه ( حوله حمام )، بخچه، وسیله همسر ودختران خانواده تهیه میشده  ودر مواردی کمکی به امرار معاش نیزبوده است محصولات ذکر شده بسیار متنوع بوده از قبیل پارچه با موی بز،از پشم،کرک، ابریشم،وپنبه که کلیه مراحل تولید از قبیل کاشت پنبه چیدن مو وپشم گوسفندان و پرورش کرم ابریشم و پیله کشی (تهیه نخ ابریشم از پیله ) عموما توسط زنان ودختران انجام میشده  لازم به ذکر است زنان دوشادوش مردان در امور داشت وبرداشت کشاورزی پرورش کرم ابریشم و دامداری  ریسندگی ورنگرزی این محصولات را عهده دار بوده اند.

گیوه بافی

اگر چه منسوخ گردیده ام این صنعت در چرمه رواج داشته و سلیقه وهنر بافندگان این محصول در منطقه طرفداران بسیازس داشته است.

رنگرزی

پارچه های بافته شده توسط رنگهای طبعی  و بوسیله  روناس،پوست انار،پوست گردو، و بعضا بوسیله سنگهای معدنی محلی انجام میگرفته است.

چرم سازی

این صنعت یکی اتولیدات عمده چرمه که نیاز منطقه را تامین مینموده وتو لید کنده عمده چرم در منطقه خانواده ذکریا که با امانات بسیار ابتدائی بخوبی ازپس این کار بر می آده اند عکسهای  تغار وتغارچه  دو دیگ سنگی که این هنرمندان عملیات ومراحل ساخت چرم از پوست را در آن انجام میداده اند در گالری عکس روستا موجود است.

روغنکشی

تهیه روغن نباتی از پنبه دانه . کنجد . منداب ( کلزا ) وسایردانه های روغنی در محلی به نام خراس ( محلی که دانه ها بوسیله لوله ای چوبی بین دوسنگ هدایت و سنگ روئی بوسیله اهرم وسط وازطریق چوب بلندی که بکردن خر یا قاطری بسته بود وحیوان با چرخیدن به دورسنگ نیروی چرخش را تامین ودز نتیجه روغن دانه ها استخراج میگردید.

اسلحه سازی

از چگونگی این صنعت اطلاعات مختصری در دست است و تنها اطلاعاتی مربوط به ساخت تفنگهای سرپر توسط مرحوم  کربلای سید یعقوب احمدی  و مرحو غلامعلی سمیعی  وهمینطور مرحوم محمد جانی از کسانی بوده اند که علاوه بر ساخت تفنگهای سرپر تا همین اواخر جهت شکار از این سلاح استفاده میکرده اند

آجرپزی

این حرفه نیز در قدیم از صادرات روستا به منطق بوده ونمونه های  ۲۰ * ۲۰  و ۳۰ * ۳۰  این محصول را میتوان در اکثر بناهای قدیمی وتاریخی منطقه  از قبیل حمام های قدیمی  حوض انبارها و مساجد جامع منطقه رویت نمود متولیان این امر اجداد صانعی ها بوده اند.

نمد مالی

تولید نمد ( پوشش زمستانی بسیار گرم  ) وهمینطور کلاه نمدی نیز یکی از تولیدات در این روستا بوده که کلا منسوخه گردیده است.

آسیابانی

در چرمه تعداد  ۷ عدد آسیاب آبی فعال بوده که علاوه بر تامین آرد بلغور و سبوس روستا نیازمندی کل منطقه را نیز تامین میکرده  و گردانندگان این آسیابها خانواده های نظافت وطهان بوده اند در حال حاظر فقط یکی از این آسیابها دایر بوده که با مالکیت استاد حسین طهان آنهم تحت حمایت میراث فرهنگی شهر سرایان فعال میباشد.

نانوائی 

تنورهای پخت نان از آردی که در آسابهای آبی محل تهیه و گرمای آن بوسیله هیزم  تامین میگردیده نیز در محل ودر خانواده انجام ودر حال حاضر نیز عمده نان مصرفی مردم روستا  همیطور تهیه میگردد.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۶
جعفر کیانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی